88 klawiszy hammer-action oferujących realistyczne wrażenia i szeroką kontrolę.
Arturia Keylab 88 MK2 to kontroler MIDI z 88 klawiszami o działaniu młoteczkowym, zaprojektowany dla muzyków, którzy chcą poczuć wrażenie prawdziwego fortepianu bez poświęcania ekspresji. Jest on solidnie wykonany i oferuje szerokie możliwości zarówno w studiu, jak i na żywo.
W tej recenzji przyjrzałem się jakości wykonania, wrażeniom z gry i integracji oprogramowania Keylab 88 MK2. Przyjrzałem się również temu, co mówią o nim inni, abyś miał dobre wyobrażenie o tym, czego możesz się spodziewać.
Liczba klawiszy | 88 klawiszy z mechanizmem młoteczkowym |
Kolor | Biały |
Waga | 14,7 kg (bez opakowania), 17,0 kg wraz z opakowaniem |
Wymiary | 1293 x 322 x 112 mm (bez opakowania) |
Aftertouch | Tak, monofoniczny |
Liczba padów | 16 podświetlanych padów RGB |
Liczba faderów | 9 nieograniczonych suwaków |
Liczba enkoderów | 9 pokręteł obrotowych |
Wejścia/wyjścia MIDI | Obecny |
Połączenie USB | USB-B dla komunikacji MIDI przez USB |
Wyjścia CV/gate | 4 wyjścia CV/gate (pitch, gate, mod) |
Wejścia pedałów | Podtrzymanie, ekspresja i 3 złącza pedałów pomocniczych |
Dołączone oprogramowanie | Ableton Live Lite, Analog Lab, Piano V, Wurli V, Vox Continental V |
Wymagania systemowe oprogramowania | Windows 7 lub nowszy, macOS 10.10 lub nowszy, co najmniej 4 GB pamięci RAM, procesor co najmniej 2 GHz, wolne miejsce na dysku co najmniej 7 GB |
Jakość wykonania | Solidna i trwała konstrukcja odpowiednia do intensywnego użytkowania i tras koncertowych |
W ciągu ostatnich kilku dni zanurzyłem się głęboko w świat Arturia Keylab 88 MK2 i trzeba powiedzieć: to nie jest zwykły kontroler MIDI. Dzięki 88 klawiszom o działaniu młoteczkowym, czujesz się jakbyś grał na prawdziwym pianinie, co może wymagać przyzwyczajenia dla kogoś przyzwyczajonego do lekkiego wyczucia klawiszy syntezatora. Ale gdy palce się dostosują, poczujesz precyzję i ekspresję, które nie są często spotykane w tej kategorii. Ważone klawisze są mocne i czułe - idealne dla pianistów, którzy nie chcą rezygnować z techniki gry.
To, co uderzyło mnie natychmiast po wyjęciu z pudełka, to solidność wykonania. Metalowa obudowa sprawia wrażenie solidnej i trwałej, jakby została zbudowana z myślą o wieloletnim użytkowaniu, nawet przy intensywnej eksploatacji. Konstrukcja jest elegancka i nowoczesna, z białym wykończeniem, które wygląda zarówno stylowo, jak i profesjonalnie. A do tego te suwaki, przyciski i pady - wygląda to jak kokpit statku kosmicznego.
Praca z 16 padami z podświetleniem RGB to czysta przyjemność. Nie tylko zapewniają wizualną informację zwrotną, ale także są przyjemne i responsywne. Niezależnie od tego, czy programujesz beaty, czy wyzwalasz sample, pady reagują szybko i dokładnie. Jedynym minusem, o którym mógłbym tutaj wspomnieć, jest to, że są one nieco mniej czułe niż niektóre dedykowane pady perkusyjne, które wypróbowałem, ale z pewnością wystarczą do większości celów produkcyjnych.
Jedną z mocnych stron Keylab 88 MK2 jest płynna integracja z różnymi programami DAW i oprogramowaniem. Dołączone oprogramowanie Analog Lab oferuje dostęp do ponad 7000 brzmień - od syntezatorów vintage po nowoczesne patche - co oznacza, że od razu po wyjęciu z pudełka masz już ogromną paletę dźwięków do zabawy. Nie wspominając o innym dołączonym oprogramowaniu, takim jak Piano V, Wurli V i Vox Continental V.
Dzięki magnetycznym nakładkom można łatwo przełączać się między presetami dla różnych programów DAW, takich jak Ableton Live, Logic Pro i Cubase. Sprawia to, że konfiguracja przepływu pracy jest znacznie łatwiejsza i bardziej intuicyjna. Bez kłopotów z niekończącym się menu lub skomplikowanymi konfiguracjami; po prostu plug-and-play.
Można naprawdę poczuć, że wiele uwagi poświęcono jakości wykonania tego instrumentu. Porównywany do Rolls Royce'a wśród kontrolerów MIDI, emanuje luksusem, nie będąc zbyt krzykliwym. To nie jest plastikowa zabawka; to poważny sprzęt dla poważnych muzyków. Suwaki przesuwają się płynnie i mają wystarczający opór do precyzyjnego miksowania lub automatyzacji.
Enkodery obracają się lekko i przyjemnie klikają, jednocześnie zapewniając wystarczającą przyczepność, aby dokonać precyzyjnych regulacji. A sekcja transportu? Ta sekcja znacznie ułatwia życie, gdy jesteś w środku sesji i chcesz szybko nagrać lub dostosować coś bez sięgania po mysz.
Oczywiście 88-klawiszowy kontroler to przede wszystkim wyczucie gry. I tutaj Keylab 88 MK2 zdecydowanie nie zawodzi. Klawisze o działaniu młoteczkowym oferują taki sam opór jak pianino akustyczne, co naprawdę daje o sobie znać, zwłaszcza w dynamicznych utworach. Dla pianistów przyzwyczajonych do fortepianu lub fortepianu koncertowego jest to jak powrót do domu.
Aftertouch jest tu również obecny, oferując dodatkowe opcje ekspresji dla tych, którzy tego potrzebują. Dobrze jest mieć tę czułość na nacisk, gdy na przykład grasz na smyczkach lub rogach w wirtualnej orkiestrze; zyskujesz odrobinę dodatkowej kontroli nad dźwiękiem.
Jedną z rzeczy, które mnie osobiście bardzo cieszą, są rozbudowane opcje łączności tego kontrolera. Oprócz standardowych wejść i wyjść MIDI, posiada on cztery wyjścia CV/gate, które pozwalają na sterowanie nawet analogowymi syntezatorami. Dla tych, którzy nadal kochają stary sprzęt lub systemy modularne, jest to świetny dodatek.
Co więcej, istnieje wiele wejść pedałów: jedno dla podtrzymania, jedno dla ekspresji, a także trzy dodatkowe złącza pedałów pomocniczych. Daje to o wiele więcej możliwości dodawania ekspresyjnych niuansów do gry bez utraty rąk.
Oczywiście, podczas intensywnego korzystania z nowego sprzętu zawsze pojawiają się drobne problemy. Na przykład w niektórych programach DAW zauważyłem, że aftertouch nie zawsze był rejestrowany konsekwentnie, gdy próbowałem grać bardzo subtelnie - szczególnie w łagodniejszych fragmentach, czasami wydawało się, że interweniuje nieco gwałtownie.
Zauważyłem też, że choć krzywe velocity są w dużym stopniu konfigurowalne za pośrednictwem oprogramowania Arturia MIDI Control Centre, domyślne ustawienia dla niektórych patchy mogą nie być idealne dla każdego stylu gry. Na szczęście można to łatwo dostosować do własnych upodobań, ale wymaga to trochę eksperymentów, zanim wszystko będzie w porządku.
I jeszcze jedna mała rzecz: podczas moich testów w Logic Pro zauważyłem niewielkie opóźnienie podczas szybkiego przełączania się między presetami w Analog Lab podczas uruchamiania złożonych projektów z wieloma aktywnymi wtyczkami. Nie jest to nic nadzwyczajnego, ale warto wziąć to pod uwagę, jeśli często pracujesz z dużymi sesjami.
Arturia Keylab 88 MK2 nie bez powodu zyskał reputację solidnego i dobrze zbudowanego kontrolera MIDI. Loop na YouTube, znany recenzent z zamiłowaniem do dogłębnej analizy technicznej, nazywa go "czołgiem wśród kontrolerów MIDI". Chwali on metalową konstrukcję i drewniane panele boczne, które nadają mu luksusowy wygląd. Aluminiowe koła pitch i modulacji są przez wielu uważane za wysokiej jakości, choć Bad Gear, znany ze swojego krytycznego i czasami cynicznego spojrzenia na sprzęt, zauważa, że mogą one być nieco zbyt śliskie jak na jego gust.
W serwisie Reddit można również znaleźć pochwały dla jakości wykonania. Pianoman123, samozwańczy klawiszowiec z pasją do klasycznych fortepianów, zauważa, że działanie klawiszy jest zaskakująco dobre jak na kontroler MIDI. Mówi on, że "prawie jak w prawdziwym fortepianie", choć szybko dodaje, że ważone klawisze mogą wydawać się nieco ciężkie dla osób przyzwyczajonych do lżejszych klawiatur syntezatorowych.
Elementy sterujące Keylab 88 MK2 są wszechstronne i uniwersalne. Cuckoo, YouTuber znany ze swojego kreatywnego podejścia do produkcji muzyki, uważa suwaki i przyciski za "dobrodziejstwo dla występów na żywo". Szczególnie docenia dotykowe sprzężenie zwrotne przycisków, choć przyznaje, że suwaki poruszają się nieco mniej płynnie, niż by chciał.
Pady z podświetleniem RGB spotkały się z mieszanymi reakcjami. Synthhead na Reddit nazywa je "idealnymi do bębnienia palcami", ale TechnoTim, który często zagłębia się w produkcję muzyki elektronicznej, uważa je za nieco zbyt sztywne jak na jego gusta. Mimo to, wiele osób zgadza się, że są one solidnie zbudowane i dobrze reagują na prędkość i nacisk.
Jedną z największych zalet Keylab 88 MK2 jest płynna integracja z oprogramowaniem. Sonicstate, kanał znany ze szczegółowych recenzji, chwali sposób, w jaki oprogramowanie Arturia bez wysiłku współpracuje z klawiaturą. Filtry i efekty są automatycznie przypisywane do odpowiednich faderów i enkoderów, pozwalając na rozpoczęcie gry bez zbędnego zamieszania.
Aura, która często oferuje kursy produkcji muzycznej na YouTube, podkreśla, jak intuicyjne jest poruszanie się między kategoriami instrumentów. Mówi: "To jak granie na sprzętowym syntezatorze". Potwierdza to StudioNerd na Reddit, który twierdzi, że był w stanie być natychmiast produktywny dzięki wstępnie ustawionym presetom DAW.
Dla pianistów kluczowa jest akcja klawiszy, a tutaj Keylab 88 MK2 osiąga wysokie wyniki. PianoManiac, którego kanał skupia się na pianistach klasycznych eksplorujących muzykę cyfrową, opisuje go jako "prawie idealny" dla pianistów akustycznych, którzy chcą przejść do produkcji cyfrowej. Szczególnie docenia on ważone klawisze, które według niego są zbliżone do prawdziwego fortepianu.
Jednak nie wszyscy są równie entuzjastycznie nastawieni. SynthGuy87, który jest bardziej przyzwyczajony do lekkich klawiatur syntezatorowych, uważa, że klawisze są nieco zbyt ciężkie. Mówi: "Zajęło mi trochę czasu, aby się do tego przyzwyczaić", ale dodaje, że pomaga to w ekspresyjnych pasażach.
Oczywiście można też usłyszeć krytyczne uwagi. TheGearSlut na YouTube jest znany ze swoich szczerych opinii i ujawnia, że był rozczarowany monochromatycznym ekranem LCD. Wolałby bardziej kolorowy wyświetlacz, jak niektórzy konkurenci. NoisyNerd na Reddicie również podziela tę opinię, nazywając ekran "funkcjonalnym, ale nudnym". Wydaje się jednak, że te punkty niewiele umniejszają ogólnemu zadowoleniu z produktu.
SkepticSam, który często pływa pod prąd ze swoimi recenzjami, krytykuje stosunek jakości do ceny. Chociaż przyznaje, że produkt jest dobrze zbudowany, zastanawia się, czy nie płacisz głównie za markę Arturia. Jednak jego komentarze wydają się bardziej skoncentrowane na osobistych preferencjach niż obiektywnych niedociągnięciach.
Podsumowując, Arturia Keylab 88 MK2 oferuje świetny stosunek jakości do ceny, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę jakość wykonania, integrację z oprogramowaniem i wrażenia z gry. Oczywiście wiele zależy od osobistych preferencji i stylu gry, ale wydaje się, że ta klawiatura jest solidnym wyborem zarówno do studia, jak i do użytku na żywo.
Po moim czasie spędzonym z Arturia Keylab 88 MK2 mogę powiedzieć, że jest to imponujący kontroler MIDI, który szczególnie spodoba się pianistom. Klawisze o działaniu młoteczkowym oferują niemal autentyczny dźwięk fortepianu, dzięki czemu są idealne dla osób przyzwyczajonych do pianina akustycznego. Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie; to jak granie na czołgu, ale z finezją.
Integracja z oprogramowaniem jest płynna i intuicyjna, co znacznie ułatwia pracę w studiu lub na żywo. Jeśli lubisz syntezatory vintage i rozbudowane palety brzmień, to jesteś we właściwym miejscu. Mimo to muszę być szczery: jeśli bardziej lubisz lekkie syntezatory, może to wymagać przyzwyczajenia. I tak, pady są w porządku, ale może nie dla hardkorowych perkusistów palcowych wśród nas.
Więc dla kogo to jest? Dla poważnych muzyków, którzy nie chcą iść na kompromis w kwestii czucia gry i jakości wykonania. Dla początkujących lub tych, którzy szukają czegoś lżejszego, może to być trochę przesada. Ale jeśli szukasz solidnego i wszechstronnego kontrolera, który będzie służył przez lata, Keylab 88 MK2 jest zdecydowanie wart rozważenia.
8 | Początkujący i hobbyści |
9 | Zaawansowani i profesjonaliści |
8 | Stosunek jakości do ceny |
* W mojej ocenie uwzględniam przydatność dla grupy docelowej.
Arturia zbudowała solidną reputację w świecie sprzętu muzycznego, zarówno dzięki swojemu sprzętowi, jak i wtyczkom VST. Ogólnie rzecz biorąc, marka jest chwalona za innowacyjne produkty i doskonałą jakość dźwięku. Syntezatory i interfejsy Arturia, takie jak Minifuse i MiniFreak, są często wymieniane ze względu na łatwość obsługi i atrakcyjny stosunek jakości do ceny. Obsługa klienta Arturia często otrzymuje pozytywne opinie; są oni znani ze swojej gotowości do wspierania nawet starszych produktów.
Na platformach recenzenckich, takich jak Trustpilot i Google, Arturia generalnie osiąga dobre wyniki, z większością pozytywnych recenzji. Mimo to, od czasu do czasu pojawiają się skargi dotyczące obsługi posprzedażowej, zwłaszcza w przypadku konkretnych problemów z produktem. Pomimo tych zastrzeżeń, Arturia pozostaje niezawodnym wyborem w swoim segmencie dla wielu użytkowników.
Studiologic SL88 Studio to interesujący wybór dla osób poszukujących 88-klawiszowego kontrolera MIDI z ważonymi klawiszami. Wykorzystuje on klawisze Fatar TP/100LR, które znane są z doskonałego wyczucia podczas gry. Chociaż oferuje mniej fizycznych kontrolerów niż Arturia KeyLab 88 MK2, jest to solidna opcja dla pianistów, którzy cenią sobie przede wszystkim jakość klawiatury. Jest stosunkowo lekki i kompaktowy jak na 88-klawiszowy kontroler, co może się przydać, jeśli przestrzeń jest problemem. SL88 Studio jest mniej skoncentrowany na szerokiej integracji oprogramowania, ale oferuje wystarczającą funkcjonalność MIDI dla większości zastosowań. Jeśli szukasz głównie dobrych wrażeń z gry bez zbyt wielu dzwonków i gwizdków, jest to doskonały wybór.
Kawai VPC1 to niszowy produkt skierowany do pianistów poszukujących najlepszych wrażeń z gry na kontrolerze MIDI. Nie posiada pokręteł, faderów ani padów, ale oferuje jeden z najlepszych mechanizmów ważonych na rynku. Klawisze RM3 Grand II zostały zaprojektowane tak, aby były jak najbardziej zbliżone do fortepianu akustycznego, z drewnianymi klawiszami i trzyczęściowym czujnikiem zapewniającym precyzyjną kontrolę dynamiki. Sprawia to, że jest to idealne rozwiązanie dla pianistów klasycznych lub studiów koncentrujących się na kompozycjach fortepianowych. VPC1 jest jednak mniej odpowiedni dla tych, którzy potrzebują wielu fizycznych kontrolerów do integracji z DAW lub występów na żywo. Jeśli zależy Ci wyłącznie na wrażeniach z gry, a nie na dodatkowych funkcjach, to jest to urządzenie dla Ciebie.
Native Instruments Komplete Kontrol S88 MK3 oferuje głęboką integrację z ekosystemem oprogramowania NI, dzięki czemu jest idealny, jeśli już zainwestowałeś w Komplete i Maschine. Posiada klawisze z podświetleniem RGB i polifoniczny aftertouch, oferując dodatkowe opcje ekspresji. Chociaż ma mniej fizycznych elementów sterujących niż Arturia KeyLab 88 MK2, rekompensuje to płynną integracją oprogramowania i usprawnieniami przepływu pracy, takimi jak funkcje Smart Play. Model ten jest szczególnie odpowiedni dla użytkowników już korzystających z ekosystemu Native Instruments i szukających najwyższej jakości wrażeń z gry z doskonałym wsparciem oprogramowania.
Jeśli funkcjonalność Arturia KeyLab 88 MK2 jest atrakcyjna, ale szukasz czegoś prostszego, Arturia KeyLab Essential 88 może być dobrą opcją. Oferuje on taką samą integrację z oprogramowaniem Arturia, ale w niższej cenie i z mniejszą liczbą fizycznych elementów sterujących. Półważone klawisze są mniej odpowiednie dla purystów poszukujących autentycznego brzmienia fortepianu, ale sprawiają, że jest lżejszy i łatwiejszy do przenoszenia. Ten model jest idealny dla muzyków, którzy chcą elastyczności bez poświęcania integracji oprogramowania.
M-Audio Hammer 88 Pro łączy w sobie ważone klawisze z rozbudowanymi funkcjami kontrolera, takimi jak pady i fadery, w przystępnej cenie. Wykorzystuje również klawisze Fatar TP/100LR, podobne do Arturia KeyLab 88 MK2, ale oferuje więcej praktycznych opcji sterowania bez konieczności sięgania głęboko do portfela. Sprawia to, że jest on szczególnie atrakcyjny dla muzyków, którzy cenią sobie zarówno grę na pianinie, jak i kontrolę DAW. Integracja z oprogramowaniem nie jest jednak tak głęboka jak w przypadku produktów Arturia lub Native Instruments, co może być kwestią do rozważenia w zależności od konfiguracji.
Arturia KeyLab 88 MKII wyróżnia się 88 ważonymi klawiszami o działaniu młoteczkowym, które zapewniają realistyczne brzmienie fortepianu. Posiada również rozbudowane elementy sterujące, takie jak suwaki, enkodery i pady, a także solidną jakość wykonania. Została zaprojektowana zarówno do użytku studyjnego, jak i na żywo, z płynną integracją z DAW i instrumentami programowymi.
Klawiatura KeyLab 88 MKII ma ważone klawisze młoteczkowe, które naśladują autentyczne brzmienie fortepianu. Oznacza to, że klawisze są cięższe niż w typowych kontrolerach MIDI, co jest idealne dla pianistów przyzwyczajonych do pianina akustycznego.
Oczywiście, KeyLab 88 MKII doskonale nadaje się do występów na żywo dzięki solidnej konstrukcji i wszechstronnym elementom sterującym. Podświetlane RGB pady, fadery i enkodery pozwalają na szybką i intuicyjną pracę podczas występu.
Wraz z KeyLab 88 MKII otrzymujesz między innymi Ableton Live Lite, Analog Lab, Piano V, Wurli V i Vox Continental V. Oprogramowanie to oferuje szeroką gamę dźwięków i funkcji, aby od razu rozpocząć produkcję muzyki.
KeyLab 88 MKII płynnie integruje się z popularnymi programami DAW, takimi jak Ableton Live, Logic Pro i Cubase. Oferuje gotowe szablony i nakładki magnetyczne dla różnych DAW, dzięki czemu jest łatwy w konfiguracji i obsłudze.
Tak, KeyLab 88 MKII obsługuje funkcję aftertouch. Dodaje to dodatkową warstwę ekspresji do gry, dodając wrażliwą na nacisk reakcję na naciśnięcia klawiszy.
Oczywiście! KeyLab 88 MKII posiada cztery wyjścia CV/gate, które umożliwiają sterowanie syntezatorami modularnymi lub starszym sprzętem. Dzięki temu jest to wszechstronny kontroler zarówno do nowoczesnych, jak i vintage'owych konfiguracji.
Wymiary KeyLab 88 MKII wynoszą około 1293 x 322 x 112 mm bez opakowania. Jest więc dość duży i ciężki (14,7 kg), co należy wziąć pod uwagę podczas transportu.
KeyLab 88 MKII posiada dziewięć suwaków i dziewięć enkoderów. Mogą one być używane do kontrolowania różnych parametrów w programie DAW lub instrumentach programowych.
Tak, kupując KeyLab 88 MKII, otrzymujesz kabel USB, uchwyt na laptopa i uchwyt na nuty. Akcesoria te pomagają ukończyć konfigurację i od razu rozpocząć grę.
Zdecydowanie tak! Centrum sterowania MIDI umożliwia wybór różnych krzywych prędkości, a nawet tworzenie własnych. Gwarantuje to, że zawsze możesz grać optymalnie ekspresyjnie, niezależnie od instrumentu, na którym grasz.
Jedną z możliwych wad jest to, że klawisze młoteczkowe mogą być nieco ciężkie w przypadku dźwięków innych niż fortepianowe. Ponadto waga klawiatury (14,7 kg) może być niewygodna, jeśli często podróżujesz.
Sekcja transportu w KeyLab 88 MKII jest bardzo przyjazna dla użytkownika. Dzięki przyciskom do odtwarzania, zatrzymywania, nagrywania i nie tylko, możesz łatwo poruszać się po swoim DAW bez konieczności ciągłego sięgania po mysz.
Tak, dzięki padom z podświetleniem RGB, KeyLab 88 MKII oferuje wizualną informację zwrotną, która jest szczególnie przydatna podczas występów na żywo lub w ciemnych warunkach studyjnych.
Zdecydowanie tak! Kupując KeyLab 88 MKII, otrzymujesz trzyletnią gwarancję od Bax Music. Zapewnia to dodatkowe bezpieczeństwo inwestycji w ten wysokiej jakości produkt.
Sama klawiatura waży około 14,7 kg bez opakowania. Waga ta przyczynia się do solidnej jakości wykonania, ale sprawia, że jest mniej przenośna niż lżejsze modele.
Oczywiście! KeyLab 88 MKII posiada zarówno wejścia, jak i wyjścia MIDI, dzięki czemu jest kompatybilny ze starszym sprzętem MIDI, takim jak syntezatory czy komputery perkusyjne.
Zdecydowanie tak! Kontroler posiada złącza dla pedału ekspresji, pedału sustain i trzech dodatkowych pedałów pomocniczych. Wszystkie one mogą być dostosowane dla maksymalnej ekspresji podczas gry.
Oczywiście! Arturia KeyLab 88 MKII doskonale współpracuje z różnymi programami DAW na macOS, takimi jak Logic Pro X, Ableton Live i Cubase. Dzięki gotowym szablonom można szybko rozpocząć pracę bez żadnych kłopotów.